Wniosek Aplikacyjny
-
Wniosek Aplikacyjny można złożyć do 31 lipca 2023 r. Po tym terminie nie będzie możliwości złożenia wniosku.
-
Wniosek Aplikacyjny z wymaganymi załącznikami należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej przez system WOD2021. Partner Wiodący składa wniosek wraz z podpisanymi przez Partnerów Projektu oświadczeniami partnerskimi, które są częścią wniosku. Instrukcje wypełnienia wniosku są dostępne na stronie Programu.
-
Nie. Wszystkie wnioski muszą być złożone wyłącznie w języku angielskim.
-
Dla każdego celu szczegółowego jest oddzielny nabór. W aplikacji WOD2021 nabory w ramach Programu Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027 można znaleźć wpisując w wyszukiwarce „PLUA”.
-
W założeniach do 1 naboru nie ma ograniczenia odnośnie liczby wniosków składanych przez jedną instytucję. Partnerzy mogą składać więcej niż jeden projekt i brać udział w więcej, niż jednym projekcie. Komitet Monitorujący Programu może podjąć decyzję w sprawie ograniczenia liczby przyznanych dotacji dla jednego Partnera Wiodącego.
-
Złożone wnioski podlegają dwuetapowej ocenie: 1 etap – ocena administracyjna i kwalifikowalności, 2 etap – ocena jakościowa. Dopiero po pozytywnym przejściu oceny administracyjnej i kwalifikowalności wniosek może zostać poddany ocenie jakościowej.
Decyzja o wyborze projektów podejmowana jest przez Komitet Monitorujący w oparciu o wyniki oceny asesorów.
Więcej informacji – w rozdz. 7 Podręcznika Programu.
-
Na etapie składania Wniosku Aplikacyjnego będzie wymagany Annex A10 do wniosku. Pozwolenie na budowę lub jego odpowiednik (polscy partnerzy), jak również pozytywna decyzja ekspertyzy (ukraińscy partnerzy) powinny zostać przedłożone przed podpisaniem Umowy Grantowej, nie później niż 5 miesięcy od daty powiadomienia Partnera Wiodącego o przyznaniu dofinansowania dla projektu.
Więcej informacji – w p. 6.4 Podręcznika Programu.
-
Pozwolenie na budowę lub jego odpowiednik (polscy partnerzy), jak również pozytywna decyzja ekspertyzy (ukraińscy partnerzy) powinny zostać przedłożone przed podpisaniem Umowy Grantowej, nie później niż 5 miesięcy od daty powiadomienia Partnera Wiodącego o przyznaniu dofinansowania dla projektu.
Więcej informacji – w p. 6.4 Podręcznika Programu.
-
Czas trwania poszczególnych etapów zależeć będzie od ilości złożonych wniosków. Wstępnie planowane są następujące przedziały czasowe:
Priorytet ZDROWIE: Ocena wniosków będzie trwała od sierpnia do października 2023 r. Wybór projektów jest planowany w październiku 2023 r. Rozpoczęcie realizacji każdego projektu nastąpi po przejściu etapu kontraktacji i podpisaniu Umowy Grantowej, pierwsze projekty mogą się rozpocząć już końcem 2023 r.
Priorytet ŚRODOWISKO: Ocena wniosków będzie trwała od listopada 2023 r. do stycznia 2024 r. Wybór projektów jest planowany w lutym 2024 r. Rozpoczęcie realizacji każdego projektu nastąpi po przejściu etapu kontraktacji i podpisaniu Umowy Grantowej, pierwsze projekty mogą się rozpocząć w marcu 2024 r.
-
Studium wykonalności jest obowiązkowym załącznikiem do Wniosku Aplikacyjnego dla projektów z infrastrukturą powyżej 1 mln EUR.
Więcej informacji – w p. 6.4. Podręcznika Programu.
-
Studium wykonalności należy wykonać, jeżeli komponent infrastrukturalny całego projektu stanowi powyżej 1 mln euro. Jeżeli załącznik dotyczy Partnera z Polski, to załącznik przygotowuje Partner z Polski (w j. polskim + streszczenie w j. angielskim), jeżeli dotyczy Partnera z Ukrainy – załącznik przygotowuje Partner z Ukrainy (w j. ukraińskim + streszczenie w j. angielskim). Jeżeli załącznik dotyczy obu partnerów (na przykład, jeden ma infrastrukturę na 800 tys. euro, a drugi na 200 tys. euro), to może być albo jeden załącznik w j. polskim lub j. ukraińskim, albo dwa osobne dokumenty w językach narodowych (oraz streszczenie/-a w j. angielskim).
-
Partner Wiodący składa jeden wspólny wniosek przez system aplikacyjny WOD2021. Partner Wiodący jest wyznaczany przez wszystkich partnerów przed złożeniem Wniosku Aplikacyjnego. Partnerem Wiodącym może być partner z Polski lub partner z Ukrainy. Umowa grantowa jest podpisywana z Partnerem Wiodącym.
Więcej informacji na temat partnerstwa – w p. 4.3 Podręcznika Programu.
-
Zgodnie z p. 6.4 Podręcznika Programu, Annex A12 musi być załączony do wniosku. Uzupełnienie w terminie 5 miesięcy od decyzji o przyznaniu dofinansowania dotyczy załącznika 10 (pozwolenie na budowę).
Więcej informacji – w p. 6.4 Podręcznika Programu.
-
Wymienione dokumenty mogą zostać złożone w językach narodowych.
-
Program nie narzuca daty rozpoczęcia projektu. Powinien się on rozpocząć możliwie jak najszybciej po podpisaniu umowy, w której wskazana będzie konkretna data startu. Wszystkie działania w projekcie powinny zostać zakończone do 31.12.2029, a projekt nie może trwać dłużej niż 24 miesiące.
Kwalifikowalność instytucji
-
Zasady kwalifikowalności instytucji zostały opisane w pkt. 4.5 Podręcznika Programu. Wymogi dot. kwalifikowalności są identyczne dla instytucji pełniących rolę Partnera Wiodącego i Partnera Projektu.
-
Nie, partnerami w projektach Programu nie mogą być przedsiębiorstwa i instytucje o charakterze stricte komercyjnym.
Więcej informacji – w p. 4.5 Podręcznika Programu.
-
W uzasadnionych przypadkach partnerem w projekcie mogą być instytucje, które znajdują się w Polsce/Ukrainie poza obszarem Programu, ale mają rozpoznawalny wpływ i/lub powiązania funkcjonalne z obszarem Programu.
W takim przypadku we wniosku należy udowodnić, że organizacja przyczynia się do korzyści i wnosi wartość dodaną do obszaru objętego Programem. Wszystkie jej działania będą poświęcone dobru tego obszaru, a jej udział jest niezbędny do osiągnięcia celów projektu.
Obszar Programu wskazany jest w p. 1.2 Podręcznika Programu.
-
Partnerzy spoza obszaru Programu są traktowani tak samo, jak Partnerzy z obszaru Programu. Jednak należy pamiętać, że Partner spoza obszaru Programu może wziąć udział w Programie wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (patrz p. 2.3 powyżej).
Partnerstwo
-
Każdy projekt musi być oparty na polsko-ukraińskim partnerstwie, dlatego obecność co najmniej jednego Partnera z Polski oraz co najmniej jednego Partnera z Ukrainy jest obowiązkowa.
Więcej informacji – w p. 4.2 Podręcznika Programu.
-
Na etapie składania wniosku będzie wymagana Deklaracja Partnera Wiodącego (Annex A2) oraz oświadczenia partnerskie dla każdego Partnera (Annex A3). Dokumenty te są częścią Wniosku Aplikacyjnego i mają być załączone do Wniosku w aplikacji WOD2021. Należy je uzupełnić, podpisać, ostemplować i załączyć do wniosku (skany podpisanych dokumentów lub pliki podpisane elektronicznie).
Na etapie aplikowania nie ma konieczności zawierania umów partnerskich. Nie później niż w przeciągu 60 dni od zawarcia Umowy Grantowej, Partner Wiodący powinien przedłożyć do Wspólnego Sekretariatu jedną Umowę Partnerską na realizację danego projektu. Powinna ona zostać przygotowana w języku angielskim i być podpisana przez wszystkich Partnerów Projektu.
Więcej informacji – w p. 4.3 Podręcznika Programu.
-
Partner Wiodący może być równolegle Partnerem w innym projekcie. Partnerzy mogą składać więcej niż jeden wniosek i brać udział w więcej niż jednym projekcie. Komitet Monitorujący Programu może podjąć decyzję w sprawie ograniczenia liczby przyznanych dotacji dla jednego Partnera Wiodącego.
-
Nie ma ograniczeń co do ilości Partnerów w projekcie. Partnerstwo musi być adekwatne do celów projektu.
-
Tak, jest dostępny na stronie internetowej Programu, zawiera minimalny zakres zapisów w umowie partnerskiej. Umowę należy rozbudowywać o zapisy dotyczące szczegółów realizacji projektów (np. szczegóły dotyczące przekazywania płatności) uzgodnione pomiędzy partnerami.
-
Szczegóły dotyczące przekazywania płatności i rozliczeń pomiędzy partnerami projektu powinny być dostosowane do specyfiki projektu, współpracy oraz szczegółowo opisane w umowie partnerskiej. Nie ustanowiono ograniczeń przyjętych rozwiązań między uczestnikami projektu dotyczących warunków przekazywania płatności. Ważne jest jednak, aby zapisy umowy partnerskiej były czytelne i weryfikowalne. Jest to ważne z punktu widzenia kontroli, ponieważ kontroler, weryfikując wniosek o płatność, będzie sprawdzać, czy partner otrzymał płatność od partnera wiodącego zgodnie z postanowieniami umowy partnerskiej i umowy o dofinansowanie.
-
Nie ustanowiono ograniczeń przyjętych rozwiązań między uczestnikami projektu dotyczących warunków przekazywania płatności.
-
Nie określono konkretnej wartości albo zakresu zmian, który podlega samodzielnemu zatwierdzeniu przez PW. Zgodnie z założeniami, PW może zatwierdzać samodzielnie najprostsze zmiany (z poinformowaniem WS o tym zatwierdzeniu), np. realokację środków jednego partnera pomiędzy kategoriami kosztów w ramach jednego zadania (pakietu roboczego).
-
Tak, jest dostępny na stronie internetowej Programu, zawiera minimalny zakres zapisów w umowie partnerskiej. Umowę należy rozbudowywać o zapisy dotyczące szczegółów realizacji projektów (np. szczegóły dotyczące przekazywania płatności) uzgodnione pomiędzy partnerami.
-
Szczegóły dotyczące przekazywania płatności i rozliczeń pomiędzy partnerami projektu powinny być dostosowane do specyfiki projektu, współpracy oraz szczegółowo opisane w umowie partnerskiej. Nie ustanowiono ograniczeń przyjętych rozwiązań między uczestnikami projektu dotyczących warunków przekazywania płatności. Ważne jest jednak, aby zapisy umowy partnerskiej były czytelne i weryfikowalne. Jest to ważne z punktu widzenia kontroli, ponieważ kontroler, weryfikując wniosek o płatność, będzie sprawdzać, czy partner otrzymał płatność od partnera wiodącego zgodnie z postanowieniami umowy partnerskiej i umowy o dofinansowanie.
-
Nie ustanowiono ograniczeń przyjętych rozwiązań między uczestnikami projektu dotyczących warunków przekazywania płatności.
-
Nie określono konkretnej wartości albo zakresu zmian, który podlega samodzielnemu zatwierdzeniu przez PW. Zgodnie z założeniami, PW może zatwierdzać samodzielnie najprostsze zmiany (z poinformowaniem WS o tym zatwierdzeniu), np. realokację środków jednego partnera pomiędzy kategoriami kosztów w ramach jednego zadania (pakietu roboczego).
Kwalifikowalność działań
-
Działania w projekcie muszą być realizowane na obszarze wsparcia Programu. W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach, część działań w projekcie może być zrealizowanych poza obszarem wsparcia, ale wyłącznie na terytorium Polski i Ukrainy i te działania muszą przynosić korzyści dla obszaru Programu i być niezbędne dla realizacji celów Programu. Więcej informacji – w p. 4.5 Podręcznika Programu.
-
Komponent infrastrukturalny obejmuje wydatki na finansowanie powstania infrastruktury, w szczególności finansowanie robót budowlanych. Należy w nim jednak ująć także inne koszty bezpośrednio związane z powstaniem infrastruktury, jak m.in. przygotowanie miejsca budowy, nadzór, dostawa i instalacja sprzętu nierozerwalnie związanego z infrastrukturą, renowacja itp.
Więcej informacji – w p. 1.5.1. Podręcznika Programu.
-
Nie, działania nie muszą być tożsame, muszą być zgodne z celami projektu i muszą przyczyniać się do osiągniecia wskaźników projektu.
-
Kwalifikowalne w Programie będą działania, które wpisują się w cel szczegółowy 1.2. Wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważona gospodarka wodna oraz prowadzą do osiągniecia co najmniej jednego wskaźnika produktu oraz jednego wskaźnika rezultatu w ramach tego celu szczegółowego.
Więcej informacji na temat kwalifikowalności działań w celu szczegółowym 1.2 można znaleźć w p. 2.1. Podręcznika Programu. Na liście sugerowanych działań jest wymieniony m.in. „rozwój infrastruktury kanalizacyjnej”.
Realizacja, budżet, kwalifikowalność kosztów, finanse
-
Nie, zakup nieruchomości nie jest kosztem kwalifikowalnym.
Więcej informacji – w p. 9.6 Podręcznika Programu.
-
Wkład własny (min. 10%) w projekcie w Programie Interreg NEXT Polska–Ukraina musi być wkładem finansowym. Zgodnie z p. 8.6 Podręcznika Programu, wkład rzeczowy nie jest kosztem kwalifikowalnym i nie może być traktowany jako minimum 10% współfinansowania projektu wnoszonego przez Partnera Wiodącego/Partnera Projektu.
-
Projekty nie mogą być nastawione na generowanie zysku.
-
Pierwszą zaliczkę w wysokości 20% dofinansowania otrzymają Państwo po podpisaniu Umowy Grantowej oraz dostarczeniu Umowy Partnerskiej i wniosku o płatność.
Więcej informacji – w p. 10.1 Podręcznika Programu.
-
Obowiązek utrzymania charakteru i przeznaczenia rezultatów, produktów projektu przez pięć lat od jego zakończenia.
Każdy projekt zawierający element inwestycyjny/infrastrukturalny będzie zobowiązany zwrócić dofinansowanie UE jeśli w ciągu pięciu lat od zakończenia projektu lub w czasie określonym w przepisach dotyczących pomocy publicznej, jeśli dotyczy, zmianie ulegną cele, charakter projektu lub warunki wdrażania które miałyby wpływ na jego zakładane cele.Więcej informacji – w rozdz. 16 Podręcznika Programu.
-
Nie zależy. Maksymalny poziom dofinansowania projektu dla wszystkich instytucji wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych, rozmiar grantu z Programu: 200 000 EUR – 2 500 000 EUR.
Więcej informacji – w p. 1.5 Podręcznika Programu.
-
Tak, zgodnie z zapisami p. 9.6 Podręcznika Programu, koszty nadzoru technicznego są kwalifikowalne.
-
Koszty personelu może uwzględnić każdy z Partnerów lub tylko ten Partner, który chce z nich skorzystać.
W Deklaracji partnerskiej (Annex A3 do Wniosku Aplikacyjnego) każdy Partner deklaruje:
– „W przypadku, gdy planowane jest wykorzystanie stawki ryczałtowej do rozliczenia kosztów personelu mojej organizacji w budżecie projektu, moja organizacja faktycznie zaangażuje personel w realizację projektu;
– W przypadku, gdy planowane jest wykorzystanie stawki ryczałtowej do rozliczenia kosztów podróży i zakwaterowania mojej organizacji w budżecie projektu, poniesienie tych kosztów jest niezbędne do realizacji projektu”.
Więcej informacji – w p. 9.1 Podręcznika Programu.
-
Nie, nie można przyjąć mniejszego ryczałtu. Wybierają Państwo albo 0, albo procent określony przez Program (w przypadku personelu jest to 6%).
Więcej informacji – w p. 9.1 Podręcznika Programu.
-
Każdy Partner (ukraiński lub polski) musi zapewnić co najmniej 10% wkładu własnego pokrywającego zadania, które realizuje po swojej stronie.
Wysokości rzeczywiste i % wkładów od poszczególnych Partnerów mogą się różnić.
-
Tak, Partner Projektu z Polski może zakupić potrzebny sprzęt i przekazać go stronie ukraińskiej, jeżeli to ma uzasadnienie.
We Wniosku Aplikacyjnym trzeba wyraźnie wskazać, z jakiego powodu ten sprzęt będzie przekazywany.
Na etapie realizacji projektu partnerzy będą musieli dostarczyć protokoły przekazania/przyjęcia sprzętu.
-
Do otrzymania zaliczki potrzebne jest ostateczne pozwolenie na budowę po stronie ukraińskiej, tj. dokument, w którym już jest wpisany wykonawca robót.
-
Tak, jeżeli w projekcie planowane jest kilka inwestycji (tj. kilka odrębnych obiektów), do otrzymania zaliczki potrzebne są pozwolenia na budowę dla każdego obiektu.
-
Tak, natomiast należy mieć na uwadze zapisy roz. 8.2 Podręcznika Programu Projekty Regularne cz. 1 – Aplikowanie, zgodnie z którymi żaden projekt nie może zostać fizycznie ukończony ani w pełni wdrożony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. W przypadku projektów rozpoczętych przed 1 kwietnia 2022 r., ale niezakończonych przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, kwalifikowalne mogą być wyłącznie wydatki faktycznie poniesione i zapłacone po 1 kwietnia 2022 r.
-
Tak, jeśli zaliczka będzie przeznaczona i przekazana partnerowi, który złożył wymagane załączniki.
Co do zasady, partner wiodący projektu, aby otrzymać pierwszą zaliczkę jest zobligowany do przedstawienia WS wymaganych dokumentów, tj.:
- podpisanego przez wszystkich partnerów Porozumienia Partnerskiego,
- pozwolenia na budowę dla wszystkich obiektów objętych umową o dofinansowanie,
- potwierdzenia rejestracji projektu w Ukrainie (dotyczy ukraińskich partnerów wiodących oraz partnerów projektu),
- gwarancji bankowej, jeśli dotyczy, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie.
Jeżeli, zgodnie z harmonogramem projektu stanowiącym załącznik do Porozumienia Partnerskiego, pierwsza zaliczka w całości jest przeznaczona dla partnera projektu, który ma skompletowane wszystkie załączniki dla swojego zakresu zadań w projekcie, to wówczas partner wiodący może złożyć wniosek do WS o wypłatę pierwszej zaliczki i zaliczka zostanie wypłacona. Zaliczka nie może zostać przekazana do partnera/-ów, którzy nie dopełnili warunków formalnych wypłaty zaliczki.
-
Jeśli partner chce korzystać z ryczałtu, zobowiązany jest do złożenia oświadczenia na etapie wnioskowania o dofinansowanie w WOD2021:
- w przypadku kosztów osobowych, że poświadcza faktyczne zaangażowanie personelu w realizację projektu,
- w przypadku kosztów podróży, że w ramach projektu do jego realizacji niezbędne jest odbywanie podróży służbowych i ponoszenie wydatków związanych z zakwaterowaniem.
Dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków rozliczanych metodą ryczałtową nie stanowią przedmiotu kontroli przeprowadzanych przez instytucje programu.
Dokumenty są potrzebne tylko do potwierdzenia istnienia i konieczności poniesienia kosztów personelu, podróży i zakwaterowania oraz kosztów biurowych i administracyjnych w projekcie.
Na etapie kontroli wydatków weryfikowana będzie jedynie poprawność wyliczenia wybranej stawki ryczałtowej wraz z wydatkami, które stanowią podstawę jej obliczenia.
Należy pamiętać, że partner ma obowiązek prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub uproszczonej ewidencji księgowej zgodnie z przepisami krajowymi.
-
Nie.
Kategoria „Koszty personelu” odnosi się do kosztów personelu zatrudnionego przez partnera wiodącego lub partnera/-ów projektu w celu realizacji projektu. Kategoria obejmuje wszystkie zadania w projekcie związane z zarządzaniem projektem oraz zadania merytoryczne realizowane przez:
- personel zatrudniony przez partnera na umowę o pracę niezależnie od wymiaru czasu pracy (w PL: również pozostałe umowy z KP);
- osoby fizyczne pracujące dla partnera na podstawie innej umowy niż umowa o pracę , które są jednocześnie zatrudnione przez partnera na umowę o pracę (w PL: wszystkie umowy cywilnoprawne na realizację projektu, zawarte z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które są jednocześnie zatrudnione przez partnera na umowę o pracę; w UA: umowy cywilnoprawne na realizację projektu zawarte z osobami fizycznymi, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak również z osobami fizycznymi, które są prywatnymi przedsiębiorcami (ФОП) i są jednocześnie zatrudnione przez partnera na umowę o pracę,
- osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które są jednocześnie zatrudnione przez partnera na umowę o pracę.
Firma zewnętrzna nie mieści się w katalogu personelu projektu.
Koszty firmy zewnętrznej musiałyby być w związku z tym ujęte w kategorii „ekspertyzy zewnętrzne”. Zgodnie jednak z rozdziałem 9.1 Podręcznika Programu Projekty regularne cz. 1 – Aplikowanie) zlecanie firmom zewnętrznym zarządzania projektem jest niekwalifikowalne.
-
Tak. Jedynie wydatki poniesione w walucie innej niż EUR partnerzy są zobowiązani przeliczyć na EUR z wykorzystaniem miesięcznego kursu wymiany stosowanego przez KE w miesiącu, w którym wydatki zostały przedłożone do weryfikacji kontrolerowi.
Wskaźniki
-
Definicja wskaźnika produktu „RCO69 Pojemność nowych lub zmodernizowanych placówek opieki zdrowotnej” ujęta jest w Aneksie 3 do Podręcznika Programu – wskaźnik mierzy maksymalną roczną liczbę osób, jaką może obsłużyć nowa lub zmodernizowana placówka opieki zdrowotnej przynajmniej raz w roku. Placówki opieki zdrowotnej obejmują szpitale, poradnie, przychodnie, ośrodki specjalistycznej opieki itp.
Modernizacja nie obejmuje termomodernizacji ani konserwacji i naprawPrzy określaniu wartości wskaźnika należy wziąć pod uwagę jakiego wymiaru działalności danej placówki dotyczy projekt:
- czy jego części/infrastruktury/usług, z której korzystają bądź mogą skorzystać wszyscy pacjenci/wszystkie oddziały danej placówki (np. windy, klatka schodowa, izba przyjęć, OIOM, pomieszczenie z tomografem) – wówczas wartością wskaźnika będzie maksymalna roczna liczba pacjentów, którą może obsłużyć cała placówka
- czy konkretnego oddziału placówki (np. łóżka na oddziale geriatrycznym, inkubatory, zakup mammografu) – wówczas wartością wskaźnika będzie maksymalna roczna liczba pacjentów, którą może obsłużyć ten dany oddział placówki.
Chodzi o oddanie liczby faktycznych potencjalnych beneficjentów końcowych (tj. pacjentów) działań w projekcie.
-
Definicja wskaźnika rezultatu „RCR73 Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek opieki zdrowotnej” ujęta jest w Aneksie 3 do Podręcznika Programu – wskaźnik mierzy Liczbę pacjentów obsłużonych przez nową lub zmodernizowaną placówkę opieki zdrowotnej w roku po zakończeniu interwencji. Jedna osoba może być liczona więcej niż raz, jeśli korzysta z placówek wielokrotnie. Wartość bazowa wskaźnika odnosi się do zarejestrowanych pacjentów obsłużonych co najmniej raz przez placówkę opieki zdrowotnej w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji i może wynosić zero w przypadku nowych placówek.
Placówki opieki zdrowotnej obejmują szpitale, poradnie, przychodnie, ośrodki specjalistycznej opieki itp.Do liczenia wartości wskaźnika w danej placówce należy stosować podejście analogiczne jak w przypadku wskaźnika produktu RCO69 (wyjaśnienie powyżej) z tą różnicą, że w przypadku wskaźnika RCR73 należy liczyć tę liczbę pacjentów, która zostanie faktycznie obsłużona w ciągu roku (nie maksymalną możliwą liczbę pacjentów jak w przypadku RCO69)
-
Jest to wskaźnik dodatkowy, m.in. w priorytecie ZDROWIE, jeśli jest adekwatny do działań, które Państwo planują, to jak najbardziej powinien zostać ujęty.
Ogólnie – im więcej działań w projekcie będzie miało pokrycie we wskaźnikach, tym bardziej spójny z założeniami Programu ten projekt będzie, a jego efekty bardziej mierzalne, co z kolei powinno przełożyć się na możliwość zdobycia większej ilości punktów w odpowiednich częściach oceny jakościowej.
-
Definicja wskaźnika rezultatu „RCR104. Rozwiązania przyjęte lub zastosowane na szerszą skalę przez organizacje” ujęta jest w Aneksie 3 do Podręcznika Programu.
Definicja nie określa charakteru rozwiązania. Musi to być produkt spełniający łącznie warunki:- stanowić odpowiedź na zdefiniowany w projekcie problem,
- być gotowy (sprawdzony, właściwie opisany) do wykorzystania, powielenia.
Najpierw należy zdefiniować problem, który projekt zamierza podjąć. Rozwiązanie, które zostanie do niego zaproponowane, najlepiej przetestować poprzez zastosowanie jego zaleceń w praktyce. Po takich próbach należy sprawdzić, na ile problem został rozwiązany, czy te działania są trafne, można wprowadzić zmiany wynikające z testów i jako produkt finalny przygotować opracowanie będące rozwiązaniem możliwym do zastosowania przez inne podmioty.
-
Może to być zapis np. w dokumentach strategicznych, listy intencyjne podpisane przez zainteresowanych przeniesieniem rozwiązania itp.
-
Wskaźnik będzie stanowił sumę osób, którym udzielono świadczenia zdrowotnego w ciągu roku w podmiotach leczniczych, które uzyskały wsparcie. Osoby te będą wliczane do wartości wskaźnika w danym roku począwszy od następnego roku kalendarzowego licząc od momentu zatwierdzenia wniosku o płatność końcową.
Inne pytania
-
Nie jest planowany nabór na duże projekty infrastrukturalne (powyżej 2.5 mln EUR), są one wybierane w trybie pozakonkursowym, przy udziale odpowiednich władz krajowych i regionalnych.