Młodzież karpacka dla eko inteligentnej edukacji
Youth4EcoEdu

Młodzież karpacka dla eko inteligentnej edukacji

17.03.2025

priorytet

Środowisko

cel szczegółowy

1.3 Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia

Partner wiodący

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Jarosławiu (Województwo podkarpackie, Polska)

Partnerzy

Stowarzyszenie Euroregion Karpacki (Województwo podkarpackie, Polska),
Magurski Park Narodowy (Województwo podkarpackie, Polska),
Zakarpacka Agencja Rozwoju Regionalnego (Obwód zakarpacki, Ukraina),
Użhorodzki Uniwersytet Narodowy (Obwód zakarpacki, Ukraina),
Użański Park Narodowy (Obwód zakarpacki, Ukraina)

Czas trwania

24 miesiące

01.11.2024 - 31.10.2026


Znaczenie zachowania różnorodności biologicznej Użańskiego Parku Narodowego (UA) i Magurskiego Parku Narodowego (PL) jest bardzo ważne. Parki te są prawdziwymi skarbnicami różnorodności biologicznej i odgrywają kluczową rolę w zachowaniu dziedzictwa przyrodniczego Karpat.

W ramach projektu Youth4EcoEdu przeprowadzony zostanie kompleksowy audyt ekosystemów tych parków. Jego wyniki zostaną wykorzystane do opracowania skutecznych strategii ich ochrony i odbudowy. Interaktywne centrum przyrodnicze w Użańskim Parku Narodowym, stworzone w ramach projektu, będzie prezentować zwiedzającym różnorodność lokalnej flory i fauny za pomocą fascynujących interaktywnych eksponatów, które zamienią naukę w ciekawą podróż. Kolejne centrum, w Użhorodzkim Uniwersytecie Narodowym, skupi się na akademickim aspekcie edukacji ekologicznej i będzie służyć jako platforma do badań i współpracy interdyscyplinarnej. Po drugiej stronie granicy, w Jarosławiu, powstanie podobne centrum edukacyjne z terenami zielonymi. Jego osią będzie ochrona bioróżnorodności poprzez edukację na temat pszczół miodnych. Usługi ośrodków będą skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, mieszkańców i turystów. By spopularyzować wiedzę na temat wyjątkowego charakteru tych parków, powstaną albumy szczegółowo opisujące ich bioróżnorodność. Projekt przewiduje również wdrożenie specjalistycznych programów edukacji ekologicznej dla szkół podstawowych i średnich w regionach przygranicznych.

Utworzenie centrów wystawienniczych nauk przyrodniczych podniesie na tym obszarze poziom świadomości społecznej i wiedzy o edukacji ekologicznej. Realizacja programów edukacyjnych zapewni kształcenie nowego pokolenia obywateli zdolnych do odpowiedzialnego podejścia do środowiska.

zobacz więcej projektów

Bioróżnorodność w zielonej infrastrukturze Powiatu Białostockiego i miasta Użhorod

BioGreenInfra

Bioróżnorodność w zielonej infrastrukturze Powiatu Białostockiego i miasta Użhorod

Środowisko - 1.3

SOS dla zdrowia dzieci

SOS4Children

SOS dla zdrowia dzieci

Zdrowie - 2.1

Zwiększanie efektywności podstawowej opieki medycznej dzięki zespołom ratownictwa medycznego

RescueFirstAid

Zwiększanie efektywności podstawowej opieki medycznej dzięki zespołom ratownictwa medycznego

Zdrowie - 2.1

Dzikie życie w wielkim mieście: ochrona i promocja dzikiej przyrody i różnorodności biologicznej w Łucku i Rzeszowie

WildInCity

Dzikie życie w wielkim mieście: ochrona i promocja dzikiej przyrody i różnorodności biologicznej w Łucku...

Środowisko - 1.3

Transgraniczna bioróżnorodność – ochrona cennych terenów przyrodniczych w Strzyżewicach, Chełmie, Lwowie i Zimnej Wodzie

BIODIVERSITY

Transgraniczna bioróżnorodność – ochrona cennych terenów przyrodniczych w Strzyżewicach, Chełmie, Lwowie...

Środowisko - 1.3

Młodzież karpacka dla eko inteligentnej edukacji

Youth4EcoEdu

Młodzież karpacka dla eko inteligentnej edukacji

Środowisko - 1.3

Współpraca korzystna dla klimatu – rozwój zielonej infrastruktury w Łęcznej i w Kowlu

GreenAction

Współpraca korzystna dla klimatu – rozwój zielonej infrastruktury w Łęcznej i w Kowlu

Środowisko - 1.3

Nowe historyczne życie parków w Wiśniowcu i Tarnobrzegu

EcoParks

Nowe historyczne życie parków w Wiśniowcu i Tarnobrzegu

Środowisko - 1.3

Parki miejskie mają znaczenie – nowe podejście do zarządzania zielenią miejską w Iwano-Frankiwsku i Rzeszowie

ParksMatter

Parki miejskie mają znaczenie – nowe podejście do zarządzania zielenią miejską w Iwano-Frankiwsku i...

Środowisko - 1.3

Stworzenie systemu monitoringu zachowania różnorodności biologicznej transgranicznych obszarów ochrony przyrody

CBBC

Stworzenie systemu monitoringu zachowania różnorodności biologicznej transgranicznych obszarów ochrony...

Środowisko - 1.3