Znaczenie zachowania różnorodności biologicznej Użańskiego Parku Narodowego (UA) i Magurskiego Parku Narodowego (PL) jest bardzo ważne. Parki te są prawdziwymi skarbnicami różnorodności biologicznej i odgrywają kluczową rolę w zachowaniu dziedzictwa przyrodniczego Karpat.
W ramach projektu Youth4EcoEdu przeprowadzony zostanie kompleksowy audyt ekosystemów tych parków. Jego wyniki zostaną wykorzystane do opracowania skutecznych strategii ich ochrony i odbudowy. Interaktywne centrum przyrodnicze w Użańskim Parku Narodowym, stworzone w ramach projektu, będzie prezentować zwiedzającym różnorodność lokalnej flory i fauny za pomocą fascynujących interaktywnych eksponatów, które zamienią naukę w ciekawą podróż. Kolejne centrum, w Użhorodzkim Uniwersytecie Narodowym, skupi się na akademickim aspekcie edukacji ekologicznej i będzie służyć jako platforma do badań i współpracy interdyscyplinarnej. Po drugiej stronie granicy, w Jarosławiu, powstanie podobne centrum edukacyjne z terenami zielonymi. Jego osią będzie ochrona bioróżnorodności poprzez edukację na temat pszczół miodnych. Usługi ośrodków będą skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, mieszkańców i turystów. By spopularyzować wiedzę na temat wyjątkowego charakteru tych parków, powstaną albumy szczegółowo opisujące ich bioróżnorodność. Projekt przewiduje również wdrożenie specjalistycznych programów edukacji ekologicznej dla szkół podstawowych i średnich w regionach przygranicznych.
Utworzenie centrów wystawienniczych nauk przyrodniczych podniesie na tym obszarze poziom świadomości społecznej i wiedzy o edukacji ekologicznej. Realizacja programów edukacyjnych zapewni kształcenie nowego pokolenia obywateli zdolnych do odpowiedzialnego podejścia do środowiska.